باطری

تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌ ؛ نور خورشید باعث خرابی باطری می شود؟

تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌

تابش مستقیم نور و گرمای خورشید به باتری ماشین یا قرار گرفتن خودرو در مکان‌ های گرم، منجر به تبخیر مایع درونی باتری خودرو می‌ شود. از آنجا که افزایش دما موجب افزایش جنب ‌و جوش مولکول‌ ها و انجام واکنش ‌های مختلف شیمیایی می‌ شود و طی این مجموعه واکنش‌ ها ممکن است ساختار بندی این مواد تغییر یافته و باعث ایجاد اختلال در عملکرد صحیح باتری ماشین شود، لذا مراقبت از باتری ماشین در فصول گرم سال جز کلیدی ‌ترین و مهم‌ ترین مراحل در سلسله مراتب مراقبت‌ های فنی از خودرو به شمار می ‌آید. به همین دلیل است که نباید از تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌ چشم پوشی کرد.

تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌

گرما تاثیر بالقوه‌ ای در تسریع روند خرابی خودرو دارد و اثرات منفی آن در کارایی خودروی ماشین به مراتب بیشتر از تاثیر سرما است. بنابراین برای حفظ عمر مفید باتری خودرو باید آن را به دور از تابش مستقیم آفتاب و دور از گرمای شدید نگه داریم تا با نشانه ‌های خطرناکی چون استارت‌ های ناموفق خودرو که از خرابی باتری منشا می‌ گیرند، مواجه نشویم.

چنانچه باتری خودرو در دمایی بالاتر از 30 درجه قرار بگیرد‌، می ‌توانیم این دما را دمای آغازین برای خرابی باتری بدانیم. در فصل‌ های آفتابی و گرم سال باتری ماشین ناگزیر است از جوانب مختلف متحمل فشارهای گوناگون شود. فشار ناشی از کولر و سیستم سرمایشی از یک سو و روشنایی و سیستم صوتی از سوی دیگر باتری را تحت فشار قرار می‌ دهند.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تاثیر باتری روی عملکرد کولر خودرو را مطالعه کنید.

تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌

مقایسه عملکرد باتری خودرو در فصول گرم و سرد سال

بنابر تحقیقات صورت گرفته، محاسبات و معاینات فنی انجام شده و مقایسه نحوه عملکرد خودرو در دماهای پایین و بالا باید اظهار داشت که باتری خودرو در دمای پایین و هوای سرد بالغ بر 4سال یعنی معادل 50ماه طول عمر خواهد داشت و این درحالی است که طول عمر باتری ماشین در دمای بالا و هوای گرم حدود 30 ماه است.

علاوه بر این لازم است بدانید که در فصل‌ های سردی مثل زمستان دوام شارژ باتری خودرو حدود یک هفته است و این عدد در فصل گرمی مثل تابستان به حدود 24ساعت یعنی قریب به یک شبانه روز تقلیل می ‌یابد. بنابراین در نتیجه تمام این تحقیقات می‌ توان به راحتی به صحت این موضوع پی برد که ضریب احتمال خراب شدن و از کارافتادگی باتری خودرو در گرما به مراتب بیشتر از سرما است.

شیوه‌ های تشخیص آسان خراب بودن باطری ماشین

نشانه‌ ها و علائم خرابی باتری خودرو به شرح زیر است:

– درصورت بروز استارت ‌های ناموفق و عدم شنیدن هندل زدن ماشین‌، شما در حقیقت با یکی از نشانه‌ های برجسته و مهم خرابی باتری خودرو مواجه هستید.
– استارت‌ های نامرتب و یکی ‌در میان از دیگر نشانه‌ هایی است که احتمال خرابی باتری را یادآور می‌ شود.
– هندل زدنی که با روشن شدن ماشین همراه نیست.
– استفاده مداوم و غیر اصولی از روش‌ هایی نظیر باتری به باتری کردن ماشین‌ ها.
– عدم روشن شدن چراغ ‌های ماشین.
– عدم ارسال برق به پشت فرمان خودرو.
– عدم ایجاد استارت‌ های مناسب پس از خاموش بودن طولانی مدت موتور ماشین.

هشدار: به هنگام انجام روش‌ های تشخیصی برای پی بردن به وجود یا عدم وجود ایراد و آسیب در باتری خودرو عینک ایمنی مخصوصی را به چشم خود بزنید، با پوششی مناسب دست‌ ها و بدن خود را بپوشانید و فلزاتی مانند زیورآلات را از خود جدا کنید.

حالا باتوجه به تمام عناوین ذکر شده‌، با چه شیوه‌ هایی می‌توان از باتری خودرو در برابر آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب و گرما مراقبت کرد و تاثیر آفتاب در باتری خودرو و صدمات آن را به حداقل رساند؟

راه های جلوگیری از تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌

راه های جلوگیری از تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌

روش ‌های کلیدی مراقبت از تاثیر آفتاب در باتری خودرو

روش‌ های زیادی وجود دارند که می‌ توانند این امکان را برای ما فراهم کنند که عمر مفید باتری خود را به حداکثر رسانده و از آن مراقبت کنیم. در ادامه‌ این مطلب به شرح برخی از این روش ‌ها می ‌پردازیم.

– پرهیز از استارت‌ های مداوم و پی ‌در ‌پی

رانندگی و جابه‌جایی در مسیرهای کوتاه، لزوم نیاز به استارت زدن‌ های مداوم را افزایش می‌ دهند. لازم به ذکر است که خاموش کردن ماشین به شکل پی‌درپی و خصوصا خاموش کردن آن به هنگام توقف در مسیرهای پر ترافیک به امید مصرف سوخت و انرژی کمتر، جز روش‌ هایی است که نه تنها به ذخیره صحیح انرژی کمک نمی‌ کند بلکه باعث ایجاد فشار مضاعف بر باتری می‌شود و سبب می‌ شود که دینام برای دوباره شارژ کردن باتری به زمان بیشتری احتیاج پیدا کند.

– پاکسازی مناسب و به‌ موقع برای جلوگیری از تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌

ته ‌نشین شدن مواد در سر باتری و بخش‌ های ترمینال، سبب گرم ‌تر شدن باتری می ‌شود که به آن سولفاته شدن باتری‌ هم می‌ گویند. لذا لازم است این رسوبات در بازه‌ های زمانی مشخص از باتری جدا شده و فضای باتری پاکسازی شود تا در عملکرد باتری خودرو اختلال ایجاد نشود.

– تنظیم دما و خنک نگه داشتن باتری خودرو

برای کاستن تاثیر آفتاب در باتری خودرو‌، لازم است در هنگام تابش عمود نور خورشید به خودرو (مثلا هنگام ظهر) خودرو را به مکانی خنک ‌تر مثل سایه دیوار یا درختان منتقل کنید تا علاوه بر باتری، بخش‌ های دیگر خودرو نیز از اشعه‌ های مستقیم و مضر خورشید و گرمای ناشی از آن مصون بمانند.

در صورتی که این اقدامات احتیاطی در زمان مناسب و به شیوه مناسب انجام نشود، باتری دچار خرابی خواهد شد و کم‌ کم کارایی خود را از دست خواهد داد و به اصطلاح به ضایعات تبدیل خواهد شد. اما ضایعات باتری چیست و زمانی که از ضایعات باتری سخن به میان می ‌آوریم در واقع از چه چیزی صحبت می‌ کنیم؟

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین روش های صحیح نگهداری از باتری خودرو را مطالعه کنید.

ضایعات باطری خودرو و نور خوشید

مسلم است که ضایعات باطری خودرو ویژگی‌ های باتری سالم را ندارد و پس از مدت‌ ها فعالیت به عنوان نیروی محرک و منبع انرژی خودرو حالا به ابزاری از کار افتاده تبدیل شده است. این باطری با گذر از دوران عمر مفید خود به یک پسماند مبدل شده که ویژگی‌ های محصول قبلی را ندارد. ضایعات باتری خودرو از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است چراکه در چرخه بازیافت مجددا به موادی تبدیل شده که در ساخت باتری نو به کار گرفته می‌ شود.پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با ضایعات باطری بر روی لینک کلیک کنید.

در مورد باتری‌ های ضایعاتی باید به این نکته توجه کرد که این ضایعات در دسته‌ پسماند‌های خطرناک به شمار می ‌روند، زیرا ازعناصر فلزی سنگین نظیر سرب و جیوه تشکیل شده اند؛ پس لازم است به روش ‌های موثر از بین بروند. در کنار تمام این‌ ها باید به محل‌ های جمع ‌آوری این نوع ضایعات هم توجه کافی نمود تا طبیعت و محیط زیست دچار زیان و خسارت نشوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *