باطری

با بهترین روش های نگهداری از باتری خودرو آشنا شوید

بهترین روش های نگهداری از باتری خودرو

باتری خودرو با وجود فراهم کردن انرژی مورد نیاز ماشین و رساندن آن از نقطه A به B، گاهی اوقات می‌تواند دردسرساز باشد و مشکلاتی برای ماشین ایجاد کند. اگر برای مراقبت از باتری خودروی خود تلاش کنید، تلاشتان بی‌نتیجه نمی‌ماند و باتری تا جایی که بتواند ماشینتان را در حرکت نگه می‌دارد؛ اما باتری ناسالم می‌تواند مشکلات زیادی را برایتان ایجاد کند. با صرف کمی تلاش، می‌توانید در درازمدت در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های نگهداری از باتری خودرو را بازگو کنیم.

میانگین عمر باتری خودرو چقدر است؟‌

به طور متوسط عمر ​​باتری خودرو بین ۲ تا ۵ سال است که عوامل متعددی بر آن تأثیر خواهند گذاشت. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر عمر باتری خودرو، آب و هوا است. موتور در حال کار در زیر کاپوت، مقدار زیادی گرما تولید می‌کند. در یک روز گرم و سوزان، باتری ماشینتان خالی می‌شود و اگر نکات احتیاطی لازم برای رانندگی در تابستان را رعایت نکنید، احتمال خراب شدن باتری ماشین شما افزایش خواهد یافت.

در اثر هوای گرم، مایع درون باتری خودرو تبخیر شده و به ساختار داخلی باتری آسیب می‌رساند. به همین دلیل است که میانگین عمر باتری در آب و هوای گرم کمتر در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید تخمین بزنید که باتری ماشین شما چقدر دوام می‌آورد، آب و هوایی را در نظر بگیرید که در آن بیشتر رانندگی خواهید کرد. صرف نظر از دمایی که در آن رانندگی می‌کنید، نگهداری از باتری خودرو می‌تواند به بهتر کار کردن آن کمک کند. نکات نگهداری از باتری ماشین که در ادامه بازگو خواهیم کرد را عملی کنید تا طول عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید.

عمر باتری خودرو

چگونه باتری را در شرایط خوبی نگه داریم

نگهداری از باتری ماشین مهم است. باتری نیز مانند بسیاری از قسمت‌های دیگر وسیله نقلیه، برای داشتن عملکرد صحیح نیاز به مراقبت و توجه دارد. در ادامه روش‌های محافظت از باتری خودرو را آورده‌ایم تا این مسیر را برای شما هموارتر کنیم:

هر چهار سال یکبار باتری خودرو را تعویض کنید

توصیه می‌شود باتری خودرو را پس از چهار سال تعویض کنید و برای اطمینان از کارکرد صحیح وسیله نقلیه خود، این کار را پشت گوش نیندازید. هیچ چیز بدتر از خاموش شدن باتری و ماشین در اواسط سفر نیست، بنابراین سعی نکنید عمر باتری خود را بیش از آنچه ممکن است افزایش دهید. برای فروش ضایعات باتری ماشین خود می توانید به پشتیبانی باتری آنلاین تماس بگیرید.

سطح اسید را بررسی کنید

اگر از باتری‌های اسیدی استفاده می‌کنید، به عنوان بخشی از روش صحیح نگهداری از باتری خودرو، باید سطح اسید باتری خود را هر شش ماه یکبار بررسی کنید. مراقب قشربندی اسیدی باشید؛ این زمانی اتفاق می‌افتد که شارژ باتری کمتر از ۸۰ درصد باقی بماند یا هرگز شارژ کامل دریافت نکند. اگر باتری خودرویتان دچار قشربندی اسیدی شود، الکترولیت‌ها در پایین متمرکز می‌شوند و قسمت بالایی را خالی می‌گذارند.

آب را با دقت اضافه کنید

اگر متوجه شدید که سطح الکترولیت پایین است (صفحه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند)، آن‌ها را با آب مقطر پر کنید. مراقب باشید که هنگام انجام این کار، برای پوشاندن صفحات فقط سلول‌ها پر شوند. استفاده از یک قیف یا بطری ورزشی اغلب برای اضافه کردن آب بهتر است زیرا به شما امکان می‌دهد جریان آب را کنترل کنید. هنگامی که سطح آب را پر کردید، از یک شارژر باتری برای شارژ مجدد باتری کمک بگیرید.

آزمایش بار باطری را انجام دهید

برای تعمیر و نگهداری از باطری خودرو، بهتر است هر ماه تست باتری یا آزمایش بار باطری را انجام دهید که می‌تواند توسط مکانیک انجام شود. این سرویس باتری خودرو برای اطمینان از اینکه دستگاه می‌تواند (حتی در دمای انجماد) به درستی شارژ شود، کاربرد دارد.

آزمایش بار باتری

باتری را تمیز کنید

کثیفی و زباله اگر وارد سلول‌های باتری شوند می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورند. کثیفی همچنین ممکن است باعث خوردگی فلز مجاور شود، بنابراین تمیز کردن بالای باتری و سرباتری‌ها به عنوان بخشی از روش‌های محافظت از باتری خودرو بسیار مهم است.

چگونه باتری ماشین را تمیز کنیم؟

پاک‌کننده‌های شیشه‌ای مبتنی بر آمونیاک اغلب برای این کار توصیه می‌شوند، اما ترکیبی از جوش شیرین و آب با استفاده از یک برس سیمی، به خلاص شدن از شر هرگونه آلودگی کمک می‌کند. ترکیب جوش شیرین و آب به ویژه برای تمیز کردن خوردگی مفید است. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی بهتر است برس را مرطوب کنید، نه خیس. همچنین باید مطمئن شوید که باتری را به طور کامل پاک کرده‌اید تا جوش شیرین روی آن باقی نماند، زیرا این امر می‌تواند باعث خوردگی شود. مهم است که هنگام تمیز کردن، هیچ مایعی از پورت‌های باتری وارد آن نشود.

کابل‌ها را بسته نگه دارید

مهم است که کابل‌های ماشین شما حرکت نکنند، بنابراین مطمئن شوید که آن‌ها را محکم بسته‌اید. این کار یکی از روش‌های نگهداری از باتری خودرو است که کمک می‌کند تا همه چیز را ایمن نگه دارید.

ماشین را برای مدت طولانی رها نکنید

اگر ماشین را برای مدت طولانی رها کرده و با آن رانندگی نکنید، باتری آن خالی می‌شود. توصیه می‌کنیم حداقل هر سه روز یکبار ماشین را به حرکت درآورید.

شارژ کردن باتری خودرو

بیش از حد باتری را شارژ نکنید

اگر باتری خودرو را به صورت دستی شارژ می‌کنید، باتری نباید بیش از حد شارژ نشود؛ زیرا ممکن است صدمه ببیند. هر نیم ساعت یکبار باتری را چک کنید تا ببینید فرایند شارژ آن چگونه پیش می‌رود.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تعویض باطری خودرو را مطالعه کنید.

سخن پایانی

باتری یکی از مهم‌ترین اجزای ماشین است که بدون آن خودرو قادر به حرکت نخواهد بود؛ چنین موضوعی در کنار قیمت نسبت بالای این قطعه باعث شده تا یادگیری روش‌های نگهداری از باتری خودرو بیش از پیش اهمیت پیدا کند. راهکارهایی که در این مقاله ارائه دادیم، برای حفظ و نگهداری از باتری خودرو استفاده می‌شوند تا طول عمر آن افزایش یابد.

بازگشت به لیست

4 نظر در “با بهترین روش های نگهداری از باتری خودرو آشنا شوید

  1. seomanager گفت:

    بسیار عالی

  2. جعفر پناهی گفت:

    عالی

  3. رضا گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *