باطری

حمل‌ و نقل باتری‌ های فرسوده به چه صورت است؟

حمل و نقل باتری های فرسوده

حمل‌ و نقل باتری‌ های فرسوده به چه صورت است؟ از مهم ‌ترین اجزای موتور یک خودرو می‌ توان به باتری آن اشاره کرد که وظایف حائز اهمیتی را بر عهده دارد. باتری انرژی الکتریکی لازم برای استارت و راه ‌اندازی خودرو را تامین می‌ کند. همچنین این قطعه، برق کافی برای فعالیت دیگر تجهیزات الکتریکی خودرو مانند سیستم تهویه، سیستم صوتی و روشنایی را در خود ذخیره کرده و درصورت نیاز، به این بخش ‌ها منتقل می‌ نماید. اما تمام باتری‌ ها پس از مدتی فعالیت از کار افتاده می ‌شوند و نیاز به تعویض دارند. باتری خودرو را می‌ توان جزء آن دسته از لوازم جانبی به حساب آورد که پس از از کار افتادگی نیز می ‌توان از آن برای مصارف دیگر استفاده نمود.

حمل‌ و نقل باتری‌ های فرسوده

باتری‌ های داغی یا باطری فرسوده معمولا به شکل ضایعات بازیافت شده و به چرخه باز تولید وارد می‌ شوند تا به واسطه فناوری‌ های مناسب مجددا به باتری‌ های جدید و سالم تبدیل شوند. فلز باارزش و سنگین سرب که در ساختار باتری از آن استفاده شده به طور معمول قیمت بالایی دارد و حتی بعد از فرسوده شدن باتری هم می ‌توان از کارایی آن استفاده نمود. در واقع یکی از مهم‌ ترین دلایلی که باتری‌ های فرسوده و مستهلک شده را برای فروش و بازیافت مناسب می‌ کند، وجود همین فلز سرب است که در حیطه‌ های مختلف و مهم صنعتی و برای ساخت تجهیزات گوناگون مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

اما در کنار تمام مزیت‌ ها و کاربردهایی که فلز سرب در صنایع مختلف دارد، باید به ضرر و زیان مواد شیمیایی آن هم توجه کرد. ضایعات باطری در صورت عدم بازیافت صحیح، می ‌توانند برای محیط زیست و طبیعت خطرآفرین باشند.

خرید و فروش باتری‌ های خودرو باعث می ‌شود ضایعات آن بهتر و سریع ‌تر وارد سیکل بازتولید شود و خطرات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد. امروزه راه‌ های زیادی برای این کار وجود دارد. شرکت‌ ها و اشخاصی در این زمینه فعالیت می کنند که باتری‌ های فرسوده را از فروشندگان خریداری نموده و آن ‌ها را در دستگاه ‌های مخصوص بازیافت، به مواد مختلف تفکیک کرده و مجددا برای تهیه باتری از آن استفاده می‌ کنند.

حمل و نقل باتری های فرسوده | نگهداری از باطری ضایعاتی

حمل و نقل باتری های فرسوده

 

چنانچه باتری اتومبیل شما به هر دلیلی خراب و ازکار افتاده شده است، می ‌توانید آن را به مراکز و اشخاصی که در حیطه خرید و فروش باتری ضایعاتی فعالیت دارند، عرضه کنید. همچنین اگر قصد خرید باتری جدید را دارید، می توانید در ازای ضایعات باتری خود باتری جدید را با قیمت کمتر خریداری کنید.

خرید باتری‌ های فرسوده معمولا معیارهایی دارد که خریداران بر پایه این معیار‌ها باتری را قیمت‌گذاری کرده و خریداری می‌ کنند. یکی از این شاخصه ‌ها میزان آمپر باتری است و دیگری مقدار وزن و سنگینی آن که بر حسب کیلوگرم اندازه‌ گیری می ‌شود.
ماشین ‌های سواری شهری، ماشین‌های سنگینی مانند لیفتراک و ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتورها هرکدام باتری‌ های مخصوص به خود را دارند که در صورت فرسودگی و ازکار افتادگی می ‌توانند به شکل باتری ضایعاتی به فروش برسند و بازیافت شوند. آمپر و میزان قدرت هریک از این باتری ‌ها تفاوت‌ هایی باهم دارند و به لحاظ وزنی نیز باهم فرق دارند

قیمت و هزینه باتری ‌های پسماند

در روند خرید و فروش باتری‌ های ضایعاتی موضوع تعیین قیمت را می ‌توان جزء اولین و مهم‌ ترین شاخصه ‌ها به حساب آورد. قریب به 40 تا 50 درصد سربی که در کارخانه های کشور تولید می ‌شود، در صنعت باتری‌ سازی مورد استفاده قرار می گیرد. چراکه بیشتر وزن باتری وابسته به فلز سربی است که در ساختار آن به کار رفته است. قیمت باتری‌ های فرسوده به عوامل مختلفی وابسته است که مهم‌ ترین عوامل به شرح زیر است:

  • سیستم‌ ها و ابزارآلاتی که برای بازیافت و تفکیک مواد و اجزای باتری از یکدیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرد، بسته به میزان کیفیت و قدرتی که در امر بازیافت دارد، می‌ تواند بر قیمت باتری اثرگذار باشد.
  • نوسانات بازار ارز و دلار از دیگر عواملی است که بر قیمت باتری داغی تاثیر می ‌گذارد، چراکه قیمت باتری با بالا و پایین رفتن قیمت ارز در بازار جهانی سنجیده می ‌شود.
  • قیمت فلز سرب که از مهم ‌ترین اجزای باتری به حساب می ‌آید تاثیر بسزایی در قیمت باتری دارد.
  • هزینه‌ های مربوط به حمل‌ و نقل و رساندن باتری فرسوده به محل فروش و بازیافت نیز جزء عواملی است که در تعیین قیمت باتری خودرو اثر دارد.

ضررها و آسیب‌ های ناشی از رهاسازی غیراصولی باتری‌ های فرسوده در طبیعت

اسید و سرب موجود در باتری از سمی‌ ترین مواد موجود در طبیعت به شمار می ‌آیند؛ در باتری‌های از کار افتاده سرب و الکترولیت باهم وارد واکنش‌ های شیمیایی قوی شده و به متریالی سمی و خطرناک تبدیل می ‌شوند. گازهای منتشر شده از این مواد منجر به آلودگی‌ های زیست محیطی شده و استنشاق این گازها برای ریه و دستگاه تنفسی بسیار مضر است.

درصورتی که این مواد به بیرون از محفظه باتری نشت کنند و با پوست، چشم و دهان تماس یابند می ‌توانند با ایجاد زیان ‌های غیرقابل جبرانی مانند آسیب‌ های عمیق به بافت‌ های چشم، حساسیت ‌ها و صدمات پوستی و مسمومیت های شدید همراه باشند. دفن کردن این باتری ‌ها در خاک و زیر زمین هم موجب آلودگی خاک و آسیب به گیاهان و جانداران مختلف خواهد شد و درضمن مدفون شدن باتری ‌ها در خاک علنا میزان قابل توجهی از سرب تشکیل دهنده باتری را که در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد، زایل خواهد کرد.

 

حمل و نقل باتری های فرسوده و نگهداری

حمل و نقل باتری های فرسوده

فرایند بازیافت باتری فرسوده به چه شکل است؟

یکی از مسائلی که در تعیین قیمت باتری خودرو اثر می‌ گذارد، روشی است که برای بازیافت باتری داغی به کار گرفته می‌ شود. باتری‌ هایی که در سیستم خودرو از آن‌ ها استفاده می ‌شود، دارای موادی سمی و خطرناک هستند که از مهم ‌ترین آن ‌ها می‌ توان به سرب و اسید موجود در محفظه باتری اشاره کرد. درصورتی که این مواد به شیوه‌ ای درست و مناسب و مقارن با استانداردهای تعیین شده به چرخه بازیافت وارد نشوند، می‌ توانند برای محیط زیست ایجاد خطر کنند. به همین خاطر است که بازیافت اصولی باید به مراحل زیر صورت بگیرد:

1- تعداد مشخصی از باتری ‌های فرسوده جمع ‌آوری شده و در داخل مخزنی وسیع ریخته می ‌شوند‌.
2- ابزارآلات مخصوصی جهت خرد کردن و قطعه ‌قطعه کردن باتری ها در داخل دستگاه بازیافت تعبیه شده‌ اند که متعاقب ریخته شدن باتری ‌ها در مخزن، شروع به کار کرده و با ضربه‌ های محکم و چکشی باتری‌ها را خرد می ‌کنند.
3- مواد و قطعات خرد شده با شیوه ‌های ویژه از هم تفکیک می ‌شوند.
4- قطعاتی مانند پلاستیک از اجزای دیگر که جنس سربی دارند جدا شده و در نهایت هریک وارد بخشی دیگر می ‌شوند تا در جایی خاص مورد استفاده قرار گیرند.
5- سرب تفکیک شده که شامل سرب ‌های اکسید شده و کانال‌های سربی هستند را درون کوره می ‌ریزند تا حرارت دیگ کوره آن‌ ها را گرم کند و به نقطه ذوب برساند.
6- سرب مایع که حاصل ذوب شدن فلزات سرب است درون قالب‌ های مخصوصی ریخته می ‌شود.
7- این مواد سربی برای مدت معین داخل قالب‌ها باقی می ‌مانند تا مواد غیرضروری و ناخالصی‌ هایی که درون آن است از مابقی مواد جدا شده و به سطح مایع بیایند.
8- پس از جداسازی ناخالصی ‌ها سرب باقی‌ مانده و خالص را داخل شمش‌ ها می ‌ریزند تا ضمن خنک شدن فرم بگیرند‌.
9- بعد از شکل گرفتن این مواد سربی و تعادل دمای آن ‌ها، از این قالب‌ های سربی برای مصارف گوناگون صنعتی بهره می‌ گیرند.

اما سوال مهمی که در این بخش مطرح می‌ شود این است که آیا بازتولید ضایعات باتری ‌هایی که در خلال خرید و فروش باتری‌ های فرسوده‌ خودرو به دست کارخانه‌ بازیافت می‌ رسد، می ‌تواند تمام نیازهای عمده‌ صنایع به مواد به ‌کاربرده شده در باتری را تامین کند؟

باید بدانید که تعداد باتری ‌های داغی جمع‌آوری شده از خودروهای داخل کشور و بازیافت آن‌ ها به میزانی نیست که بتواند تمام نیازهای صنایع تولید باتری و صنایع مرتبط دیگر را پاسخ بدهد و به همین سبب برای ایجاد توازن و تعادل در چرخه بازیافت و پاسخ‌ گویی به احتیاجات صنایع از باتری ‌های ضایعاتی وارداتی استفاده می‌ شود. این واردات به صورت عمده و با رعایت پروتکل‌ های تجاری و صنعتی مناسب صورت می ‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با باطری فرسوده بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

باتوجه به تمامی نکات عنوان شده می ‌توان اظهار داشت که بهترین روش برای ممانعت از ایجاد آسیب ‌ها و زیان‌ های ناشی از رهاسازی باتری‌ های فرسوده در طبیعت و همچنین استفاده مناسب از مواد مفید موجود در باتری مانند فلز سربی که برای تولید باتری ‌های جدید مورد استفاده قرار می ‌گیرد، شیوه بازیافت و وارد کردن باتری‌ های ضایعاتی به چرخه بازتولید است.
بنابراین بهتر است برای استفاده صحیح از باتری فرسوده خودروی خود، با مراکز خرید و فروش ضایعات باتری و یا کارخانه‌ هایی که در چنین حوزه‌ ای فعالیت دارند، تماس بگیرید و نسبت به فروش این باتری و انتقال آن به مکان مناسب اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

2 نظر در “حمل‌ و نقل باتری‌ های فرسوده به چه صورت است؟

  1. موسوی رحیم گفت:

    شما باتری فرسوده میخرید؟

    1. سمیرا نقیبی گفت:

      بله در خدمت شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *